Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-07, 00:13
Medlem
JosefSvenssons avatar
Men om man har tid och lust att läsa Mats Skogkärs Twitter så inser man ganska så snabbt att han har dom rätta åsikterna för att få skriva ledare i "svensk" media. Följ bara hans Twitter. https://twitter.com/Skogkar
"Israel gör rätt som försöker skydda sig självt o sin befolkning".

Det är alltså på denna nivån inom "svensk" media? På denna nivån är alltså en ledarskribent på Sydsvenskan!
Citera
2013-05-07, 01:13
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Fan vet?

Men bryr sig egentligen om vad denna Mats Skogkär på Sydsvenskan tycker?
Vad twittrar Mats Nilsson (svetsare) i Trollhättan om Arnstberg och Sandelins bok? Det vore kanske mer intressant att få ta del av.

Denna Mats Skogkär på Sydsvenskan tror att hans åsikter betyder någonting idag. Men hans tid är lyckligtvis förbi och över. Det kommer säkerligen att smärta Mats Skogkär på Sydsvenskan att hans åsikter är noll och intet värda för vanligt folk. Men det unnar jag honom.
Jaså? Här i skåne är nämligen vad Mats Skogkär har att säga om mångkulturen och om saker i största allmänhet lag.

Alvarligt talat tror jag faktiskt inte du är helt korrekt. Jag fann det ändå lite anmärkningsvärt, eftersom Sandlin och Arnstberg åtminstone officiellt borde vara en gemensam fiende. I realiteten står Skogkär, i likhet med andra lite tuffare liberaler, förmodligen närmare avpixlat än vad han gör kulturmarxisterna på aftonbladet. Min misstanke är att hans twittrande var ett utryck för lite latent counterjihadism. Det har efter Omar Mustafa affären varit en del tal om här forumet att counterjihadism kommer välkommnas in i det finare rummen. Om detta stämmer tror jag faktisk att Skogkär och hans kärlek till det utvalda folket är något som kan visa vägen. I believe in you Mats.
Citera
2013-05-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Jaså? Här i skåne är nämligen vad Mats Skogkär har att säga om mångkulturen och om saker i största allmänhet lag.

Alvarligt talat tror jag faktiskt inte du är helt korrekt. Jag fann det ändå lite anmärkningsvärt, eftersom Sandlin och Arnstberg åtminstone officiellt borde vara en gemensam fiende. I realiteten står Skogkär, i likhet med andra lite tuffare liberaler, förmodligen närmare avpixlat än vad han gör kulturmarxisterna på aftonbladet. Min misstanke är att hans twittrande var ett utryck för lite latent counterjihadism. Det har efter Omar Mustafa affären varit en del tal om här forumet att counterjihadism kommer välkommnas in i det finare rummen. Om detta stämmer tror jag faktisk att Skogkär och hans kärlek till det utvalda folket är något som kan visa vägen. I believe in you Mats.

Jag följer honom på Twitter. Han är en typisk invandringskritiker c:a anno 2008, dvs 75 % liberal kontrajihadist och 25 % regimkritiker.

Min erfarenhet är att dessa så småningom utvecklas till att bli mer och mer regimkritiska. Någon utveckling i motsatt riktning har jag aldrig registrerat. Tyvärr har jag inte följt honom tillräckligt länge för att se någon förändring, men kanske är omnämnandet av Sandelin/Arnstads bok ett första steg.
Citera
2013-05-07, 01:26
Medlem
baggebo1s avatar
Både "vänstern" och "högern" använder fula slagord som sänker debattnivån. Vänstern är de enda som vågar säga att de gör det och att de gör det för att de vill tysta oliktänkande. Jag har betydligt större respekt för det än högern som gnäller om "högre tak" och "vi måste få diskutera bla bla bla..." samtidigt som de använder extrema fulord som "antisemiter" i var och varannan mening om sina motståndare. Hellre en Ali Esbati som står för att han är stalinist än stalinister som Skogkär eller Martinsson som låtsas vilja ha en öppen debatt.
Senast redigerad av baggebo1 2013-05-07 kl. 01:29.
Citera
2013-05-07, 13:13
Moderator
Meijis avatar
Lars Åberg skriver en kritisk artikel i Sydsvenskan om vägen fram till nedläggningen av Rosengårdsskolans högstadium - dvs Åberg skriver om hur den s.k. mångkulturen i praktiken gestaltar sig. Artikeln har rubriken: "F som i fiasko".

Åberg inleder:

Citat:
Är detta chansen som vi har väntat på i tio, tjugo, trettio år, att någon ska säga som det är, att vi inte kan ha en skola som accepterar att barn tillbringar sin uppväxt i den utan att bli en del av samhället, att allt har varit en lögn, att sådana här förhållanden inte är någon tillgång för något samhälle?

Han konstaterar:

Citat:
På politisk nivå har detta [att "problematiken kring barnen har blivit tyngre för varje år” och att ”våldet har trappats upp och går i dag långt ner i åldrarna” m.m.] accepterats dels för att man inte vetat vad man ska ta sig till och dels för att man inte velat riskera en negativ debatt om presumtiva väljare.

Åberg beskriver, att barnen

Citat:
lever på en plats där svenskarna är de främmande, de andra, och där Sverige endast är perifert närvarande i form av socialsekreterare, lärare, poliser och vaktmästare i en vardag som inrättats ungefär på samma sätt som i det gamla hemlandet.

Skoldebatten tycks så märkligt frikopplad från dessa ändrade förutsättningar. Man jämför sig med ett Finland, dit tv-teamen reser och visar homogena klasser och bänkrader i ordning som på ryttmästarns tid. Här har vi fått en ny elevgeneration som inte behärskar språket, som saknar studiebakgrund och som i ökande grad kommer från länder med sönderslagna skolsystem.

Åberg är givetvis en motståndare till det fria skolvalet och friskolereforman - de säkerhetsventiler som infördes mot föräldra- och väljaruppror. Han fortsätter:

Citat:
Denna nya verklighet har paradoxalt nog bemötts med en beslutsam institutionalisering av segregationen. Friskolereformen, med brett parlamentariskt stöd, är den viljans tydligaste uttryck. Överskådligheten har minskat genom det fria skolvalet, kommunaliseringen och de ständiga omorganisationerna och betygsförändringarna. Dessutom verkar skolan i en motsträvig miljö; med föräldrar som inte följer lagen mot aga, med krav på begränsad rörelsefrihet för flickor, med barn som dyker upp mitt i terminen och försvinner lika fort. Språkforskarnas modersmålsideologi har låst in och gettoiserat dem som inte får svenskan hemifrån.

Vilket nederlag, moraliskt, demokratiskt, det är för ett samhälle att ge upp och stänga en skola. Nog hade det känts bättre om elever skickats till andra stadsdelar som ett led i en offensiv satsning på spridning och blandning i stället för en åtgärd framkallad i panik.

Det skulle alltså enl. Åberg ha "känts" (sic) bättre om de reella problemen med en "elevgeneration som inte behärskar språket, som saknar studiebakgrund och som i ökande grad kommer från länder med sönderslagna skolsystem", problem med "föräldrar som inte följer lagen mot aga, med krav på begränsad rörelsefrihet för flickor, med barn som dyker upp mitt i terminen och försvinner lika fort" m.m. tidigt hade lanserats som "en offensiv satsning på spridning och blandning".

Åberg konsterar avslutningsvis dystert, att det blir svårt att avskaffa det fria skolvalet, "eftersom så många föräldrar hunnit vänja sig vid ... att flytta [barnen] om det blir kris i klassrummen". Ja, usch så hemskt, att (åtminstone en del) föräldrar kan välja bort kaotiska skolor... (ironi)

Han ger (oavsikligt) en sammanfattande beskrivning av betydligt mer än nedläggningen av Rosengårdsskolans högstadium.

Citat:
F som i fiasko

utvecklingen [har] glidit oss ur händerna

vi [har] dåliga svar på frågorna som borde ha ställts

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/f-som-i-fiasko/
Citera
2013-05-07, 13:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det skulle alltså enl. Åberg ha "känts" (sic) bättre om de reella problemen med en "elevgeneration som inte behärskar språket, som saknar studiebakgrund och som i ökande grad kommer från länder med sönderslagna skolsystem", problem med "föräldrar som inte följer lagen mot aga, med krav på begränsad rörelsefrihet för flickor, med barn som dyker upp mitt i terminen och försvinner lika fort" m.m. tidigt hade lanserats som "en offensiv satsning på spridning och blandning".
Detta är ett ypperligt exempel på Konsensuselitens fullständiga fokusering på att du som person defineras inte av vad då gör eller åstadkommer, utan istället enbart av vad du tycker & säger.

En och samma, helt identiska, handling kan alltså samtidigt vara både bra & dålig, helt beroende på hur du benämner den. Detta är så moraliskt bankrutt att den enda sunda reaktionen är att gapflabba.
Citera
2013-05-07, 16:03
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag följer honom på Twitter. Han är en typisk invandringskritiker c:a anno 2008, dvs 75 % liberal kontrajihadist och 25 % regimkritiker.

Min erfarenhet är att dessa så småningom utvecklas till att bli mer och mer regimkritiska. Någon utveckling i motsatt riktning har jag aldrig registrerat. Tyvärr har jag inte följt honom tillräckligt länge för att se någon förändring, men kanske är omnämnandet av Sandelin/Arnstads bok ett första steg.
Tror vid eftertanke att Skogkär egentligen mest av allt är intresserad av att utrycka sitt hat för aftonbladet och i farten råkar avslöja att det smygrunkas en hel del till avpixlat, vilket iofs säkert inte är någon större nyhet. Tvivlar på att han, utöver en liten ökad dos muslimfientlighet, kommer att radikaliseras nämnvärt.
Citera
2013-05-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Tror vid eftertanke att Skogkär egentligen mest av allt är intresserad av att utrycka sitt hat för aftonbladet och i farten råkar avslöja att det smygrunkas en hel del till avpixlat, vilket iofs säkert inte är någon större nyhet. Tvivlar på att han, utöver en liten ökad dos muslimfientlighet, kommer att radikaliseras nämnvärt.

Inte minst med tanke på att det blir allt svårare att få jobb i mediebranschen, så kommer han att ha ett mycket personligt skäl att behärska sina (eventuellt) kritiska tankegångar.
Citera
2013-05-07, 19:23
Medlem
En ny bok om migration och etnicitet är i vardande. Det förefaller som en given tanke, efter Arnstberg & Sandelin.

http://www.liber.se/Hogskola/Samhall...citetens-epok/

Citat:
Migrationens och etnicitetens epok introducerar en rad begrepp som kan användas för att fördjupa förståelsen av en mängd fenomen och företeelser i samtiden, som på olika sätt kan länkas till frågor om migration och etnicitet. De begrepp som boken introducerar är etnicitet, migration, diaspora, medborgarskap, intersektionalitet, rasism, högerpopulism, social exkludering och informalisering.
(Min kursivering.)

Jag har på känn att det inte rör sig om några särskilda fosterlandsvänner som bidragit till huvuddelen av bokinnehållet, men ingen bok skall dömas oläst.

Exkurs:
Citat:
Intersektionalitet är en sociologisk teori och analytiskt hjälpmedel för att studera hur olika former av diskriminerande maktordningar samverkar i ett samhälle. Begreppet intersektionalitet myntades under slutet av 1980-talet av Kimberlé Crenshaw, som var aktiv inom rörelsen Black Feminism. Crenshaw ville med begreppet kritisera genusforskningens uppfattning om kvinnor som "bara" kvinnor. Hon menade att det fanns andra faktorer som spelar in i en diskriminering, exempelvis etnicitet, ålder eller klass.
Könsdiskriminering och rasdiskriminering samverkar och i vissa fall förstärker varandra. Intersektionalitetsstudier är ett vanligt inslag inom genusvetenskap och feministisk teoribildning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet
Citera
2013-05-07, 20:17
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
En ny bok om migration och etnicitet är i vardande. Det förefaller som en given tanke, efter Arnstberg & Sandelin.

http://www.liber.se/Hogskola/Samhall...citetens-epok/

Jag har på känn att det inte rör sig om några särskilda fosterlandsvänner som bidragit till huvuddelen av bokinnehållet, men ingen bok skall dömas oläst.

Exkurs:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet

Förutom "intersektionalitet", så signalerar ju redan bokens titel (Migrationens och etnicitetens epok – Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier) ganska väl vad man kan förvänta sig. "Kritiska perspektiv"...

Annars kan du ju titta själv på innehållet och de olika medarbetarna:
http://www.smakprov.se/smakprov.php?...=9789147099122

Det otäckaste exemplaret är väl den ökände Stefan Jonsson.

Eljest är det som vanligt bara en massa "akademiker" - den här gången från "Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle" vid Linköpings universitet.

Bokens redaktörer: Magnus Dahlstedt, docent i etnicitet, och Anders Neergaard, docent i etnicitet. [Utseendet på den senare gör det lättare att förstå intresset, kanske.]
Citera
2013-05-07, 20:59
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Förutom "intersektionalitet", så signalerar ju redan bokens titel (Migrationens och etnicitetens epok – Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier) ganska väl vad man kan förvänta sig. "Kritiska perspektiv"...

Eljest är det som vanligt bara en massa "akademiker" - den här gången från "Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle" vid Linköpings universitet.

Bokens redaktörer: Magnus Dahlstedt, docent i etnicitet, och Anders Neergaard, docent i etnicitet. [Utseendet på den senare gör det lättare att förstå intresset, kanske.]
Det verkar vara ett härligt gäng som funnit varandra. Vi kan bara se när den sist nämnde presenterar sig.

Citat:
Mitt avhandlingsprojekt är en intervjustudie som undersöker queera subjekts partnermigration till Sverige, en migration där en av personerna har migrerat till Sverige pga ett förhållande med en annan person som är har rätt att bo i Sverige. Jag är intresserad av hur queera förhållanden skapar och skapas genom migrationsprocesser samt hur känslor och kärlek skapar migration och hur migration skapar känslor. I mitt projekt undersöker jag hur genusidentiteter, sexualitet(er), ras/etnicitet/vithet och nationalitet skapas och formas och omarbetas i, av och genom den här sortens migration....
Citera
2013-05-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon

Ja, där fanns ju både det ena av det obehagliga slaget. Typiska ledord, bortsett från intersektionalitet, var bl a vithet, materialism, queer och diskurs. Det blir säkert en bästsäljande bok. Till de rättänkande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in